Pioniersplek "De Plaats" Pioniersplek "De Plaats"

Pioniersplek De Plaats is geopend op 14 juni 2019 en is één van de 250 pioniersplekken in Nederland. Inwoners en gasten van Ameland kunnen elkaar hier ontmoeten tijdens inloop-momenten of doelgerichte programma’s.
Steeds meer mensen leren het werk van De Plaats kennen. Er is intussen een succesvol weekprogramma ontstaan met onder meer vaste onderdelen als de sing-in op dinsdag, de stamtafel op vrijdag en de inloop op maandag en woensdag. Regelmatig wordt er op donderdagen een film “met een achtergrond” vertoond, waarna er gelegenheid is om na te praten.

boekenmarkten
De boekenmarkten en verkopingen van de knutselclub op dinsdagen in de vakanties worden door menigeen bezocht, mede vanwege de curiositeiten in de snuffelschuur. Op het terras en bij de open haard is er dan altijd wel een plekje om elkaar te ontmoeten bij een kopje koffie of thee.

kindermiddagen
Tijdens de kindervakanties zijn er speciale kindermiddagen of -ochtenden. Aan de hand van een Bijbelverhaal wordt er geknutseld en worden er interessante proefjes gedaan. Natuurlijk is er een lekkere traktatie en voor de meegekomen ouders en grootouders is er koffie en thee met iets lekkers. Voor foto's klik hier.

sing-inn
Iedere dinsdagavond om 19.00 uur worden er liederen gezongen die bekend zijn op Ameland en daarbuiten. De éne keer met gitaarbegeleiding, de andere keer met keyboard. Het is een fijn samenzijn. Loop gerust even binnen en neem je eigen muziekinstrument mee. Sing-inn in de Magnuskerk op 20-08-2019. Sing-inn in de Plaats op 01-08-2023.

Rock Solid en Place to Be
Rock Solid en Place to Be zijn bijeenkomsten voor de jeugd van groep 7 en 8 van de basisschool en klas 1 van het voortgezet onderwijs. Hangen, chillen, wedstrijdjes, spelletjes en verder alles wat je op die leeftijd cool vindt. Helemaal te gek is de deelname aan de landelijke digitale strijd Sirkelslag, waar zeker 200 teams aan meedoen. Uiteraard is er gelegenheid om dieper in te gaan op zaken die jongeren bezighouden: als je het deelt voel je je beter!

pas op de Plaats
Pas op de Plaats. Dit is de naam voor de maandelijkse maaltijd, waar even tijd wordt gemaakt om te onthaasten terwijl je in contact komt met anderen. De meeste mensen kennen elkaar wel maar zijn nog nooit op deze manier met elkaar in gesprek geraakt. De maaltijd is oorspronkelijk bedacht voor mensen die vaak alleen koken en eten. Het is dan goed te weten dat er veel meer van die alleengaanders zijn. Uiteraard is iedereen van harte welkom na reservering. Er wordt gekookt door vrijwilligers en de maaltijden hebben soms een thema. Pas op de Plaats is een geliefde activiteit: de maaltijden raken meestal volgeboekt. Voor foto's klik hier.

grote verjaardagsvisites
Eens per kwartaal vieren onze 70-plussers hun verjaardagen gezamenlijk in De Plaats. Wie in een bepaald kwartaal jarig is geweest wordt uitgenodigd voor de eerste maandag in het kwartaal daarna. De Plaats is feestelijk versierd en er wordt gestart met koffie thee en een klein taartje. Begonnen wordt met een gezamenlijk programma. Daarna vinden de activiteiten per tafel plaats. Er komen de mooiste gesprekken tot stand en veel herinneringen worden opgehaald onder het genot van een hapje en een drankje, want het is tenslotte een verjaardagsvisite. Eilander leden ontvangen een persoonlijke uitnodiging. Gastleden kunnen bij elke bijeenkomst aanschuiven, het liefst na aanmelding bij Sonja Ridder: riddersonja@hotmail.com of 06–50267274. Jarigen uit het vierde kwartaal: maandag 8 januari.

feestdagen
Al enkele jaren worden er op of rond de christelijke feestdagen maaltijden gehouden. Het kerstdiner en het paasontbijt zijn steevast volgeboekt. In 2023 zal er een kerstbrunch worden georganiseerd. Op zondag 24 december vanaf 11.30 uur. Opgave bij 'de Plaats', er wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd.

overige bijeenkomsten
Stichting De Plaats organiseert per jaar een aantal zinzoekersweekenden met verschillende thema’s waarvoor individuele deelnemers zich kunnen inschrijven. Verder is het mogelijk met uw eigen organisatie gebruik te maken van De Plaats gedurende een dagdeel of één of meer dagen. De ambiance van De Plaats en de natuurlijke omgeving van het eiland leveren gegarandeerd een positieve bijdrage aan het welslagen van uw bijeenkomst.

Voor het programma van de Plaats klik hier