|
|
Gemeenteavonden
Gemeenteavonden
Gemeenteavond donderdag 08 mei 2025 - 19.30uur - de Plaats
Aanwezig: 22 personen, bericht van verhindering werd ontvangen van 7 personen
Opening:
De voorzitter van de kerkenraad, de heer Arnold Brouwer, opende de gemeenteavond met een toelichting. Hij sprak zijn waardering uit voor de aanwezigen en benoemde het gemis van onze scriba, die door persoonlijke omstandigheden haar taken momenteel niet kan uitvoeren. De kerkenraad is daarom op zoek naar een gemeentelid dat deze rol tijdelijk op zich kan nemen, of kan ondersteunen door het maken van notulen tijdens vergaderingen. Totdat vervanging is gevonden, worden gesprekken opgenomen met een dictafoon; de opnames worden gewist na het uitwerken van de notulen. De aanwezigen gingen hiermee akkoord na een nadere toelichting.
De voorzitter verwelkomde vervolgens in het bijzonder de afgevaardigden van de Federatie Doopsgezind-Gereformeerd en de heer Sjouke Winia, die de financiële toelichting zou verzorgen. Daarnaast werd gevraagd de presentielijst te tekenen en werden ontvangen afmeldingen voorgelezen. Na een korte toelichting werd de agenda ongewijzigd vastgesteld.
Aansluitend gaf de voorzitter het woord aan kerkelijk medewerker mevrouw Hanna Wapenaar.
Overdenking en Gebed:
Mevrouw Wapenaar, voor wie dit de eerste gemeenteavond was, opende met een overdenking gebaseerd op het werk van de Amerikaans-Lutherse theoloog Andrew Root. Zij ging in op de vraag “Geloven wij dat...?” aan de hand van het Bijbelverhaal van de bruiloft te Kana (Johannes 2). Daarna leidde zij het gebed. Ook vroeg zij de aanwezigen een kaart te ondertekenen voor Dukke Boersma, die vervolgens rondging.
Verslagen en Toelichtingen:
Diaconie:
Mevrouw Janke de Boer, voorzitter van de diaconie, gaf een toelichting op het Bestuursverslag 2024. Vragen vanuit de zaal, met name met betrekking tot de voedselbank, werden naar tevredenheid beantwoord.
Financiën Diaconie:
De heer Sjouke Winia presenteerde de financiële cijfers van de diaconie over 2024. Na beantwoording van enkele vragen stemde de vergadering in met het financieel verslag.
Kerkrentmeesters:
De heer Piet Faber, voorzitter van de kerkrentmeesters, presenteerde het Bestuursverslag 2024. Vervolgens gaf de heer Winia een toelichting op de financiële resultaten en begroting. De cijfers zijn gecontroleerd en goedgekeurd door de heren Meindert Kramer en Girbe Braakman. Vragen over onder andere onderhoudstermijnen en kosten van verjaardag vieringen in De Plaats werden respectievelijk door de heer Winia en de voorzitter beantwoord.
Contactmomenten en Activiteiten:
Er ontstond een open gesprek over het bezoekwerk door vrijwilligers. Men erkent dat, mede door beperkte bezetting, niet alle gemeenteleden bereikt kunnen worden. Dit wordt als pijnlijk ervaren.
De bijeenkomsten ter gelegenheid van verjaardagen werden eveneens besproken. De heer Frits Hartmann en mevrouw Elsina Bruin gaven een toelichting op de gemengde reacties uit de gemeente: er is waardering, maar ook behoefte aan alternatieven.
Er werd gevraagd naar het niet doorgaan van de Avondvierdaagse. De voorzitter was hiervan niet op de hoogte en kon hierop geen antwoord geven.
Met betrekking tot de voormalige doorsteek aan de Fenneweg werd aangegeven dat deze kwestie bij de makelaar ligt.
De heer Piet Faber gaf toelichting op het gefaseerd verkopen van erfpachtgronden in Ballum. Bij een reëel bod kan verkoop worden overwogen, met een maximum van drie percelen per jaar. Besluiten worden genomen in overleg met de kerkenraad en na voorafgaande kennisgeving aan de gemeente.
Ten aanzien van het Avondmaalzilver uit Ballum is nog geen definitief besluit genomen. De wens bestaat het zilver in Ballum te behouden, mits een veilige en passende locatie gevonden wordt. Gemeenteleden worden uitgenodigd met suggesties te komen.
Pauze:
Er werd een koffiepauze ingelast.
Beleidswijziging Verkoop Pachtgronden:
Na de pauze gaf de heer Piet Faber een toelichting op het voorstel tot beleidswijziging inzake de verkoop van pachtgronden. Hij reflecteerde op het oude beleid, lichtte de noodzaak van verandering toe en presenteerde het aangepaste beleid. Er geldt een maximum van drie verkopen per jaar, onder voorbehoud van kerkenraadsgoedkeuring en communicatie richting de gemeente.
Toelichting Besluiten en Toekomstplannen:
De voorzitter gaf toelichting op een overzicht van zeven belangrijke besluiten. Het besluit met betrekking tot de multifunctionele inzetbaarheid van de Magnuskerk werd extra uitgelicht. De voorzitter zegde toe de gemeente op de hoogte te houden van de verdere voortgang.
Rondvraag:
• De heer Piet Faber informeerde de aanwezigen over de gezondheidssituatie van mevrouw Dukke Boersma. Haar herstel verloopt langzaam. Bezoek is mogelijk, mits vooraf afgestemd met haar zoon Theo.
• Mevrouw Elsina Bruin vroeg aandacht voor ondersteuning in zorgcentrum Ambla, specifiek voor hulp bij het gezamenlijk bekijken van kerkdiensten. Er is behoefte aan vrijwilligers voor lichte ondersteuning, eens per zes weken.
• Een andere vraag betrof het gebruik van de benaming "Magnuskerk" versus "Sint Magnuskerk", hetgeen leidde tot een levendige discussie.
• Er werd gevraagd naar het gebruik van kommen in plaats van kop en schotels bij de koffietafel na de dienst.
• Tot slot kwamen er suggesties voor aanpassingen aan onder andere de koffiehoek, toiletten en pantry. De voorzitter gaf aan dat dit een langlopend traject betreft.
Afsluiting:
De avond werd afgesloten met het zingen van Lied 418. De voorzitter bedankte alle aanwezigen voor hun komst en wenste hen een goede thuisreis. Aansluitend vond een informeel samenzijn plaats.
Gemeenteavond dinsdag 26 november 2024 – 19:30 uur – bovenzaal Magnuskerk
Aanwezig: 18 personen, bericht van verhindering werd ontvangen van 7 personen
Welkom:
Om 19:30 uur verwelkomt voorzitter Arnold de aanwezigen, in het bijzonder Gerrit de Boer van de FDG.
Opening:
Arnold leest een gebed “Mozaïk” uit “U die voor mij uit gaat”.
Agenda:
Arnold deelt mee dat de agenda wordt gewijzigd. Er zijn eerst twee mededelingen van het College van Kerkrentmeesters:
- Het is niet gelukt gemeenteleden te interesseren voor de functie van koster. Er zal een vacature worden geplaatst in “De Amelander” om iemand te zoeken eventueel buiten de gemeente.
- Het avondmaalszilver van Nes wordt tot eind november geëxposeerd in de cultuurkerk in Nes van de STAM. Het wordt door de HGA in bruikleen gegeven. De STAM zou het avondmaalszilver graag in haar collectie opnemen. Het CvK heeft daartoe het zilver laten taxeren door het zilvermuseum in Schoonhoven. Taxatie geschiedt aan de hand van gewicht en uniciteit. Het avondmaalszilver van Nes is getaxeerd op € 5000,- . Het CvK heeft daarmee ingestemd en zal het voor die prijs overdragen aan de STAM. Het doopvont en de twee bekertjes zullen in de toekomst in bruikleen blijven bij de STAM.
Diaconie:
Toelichting op de begroting 2025 door voorzitter Janke de Boer-Kuipers:
De plannen van de diaconie voor 2025:
De diaconie heeft zich beraden op de toekomst van de Hervormde Gemeente Ameland.
Willy Fischer is sinds oktober toegevoegd als diaconaal rentmeester. Wij zijn erg blij dat zij bereid is om deze taak op zich te nemen. Maar met ondergetekende als enige diaken en met hulp van Sonja Ridder als toegevoegd diaken is de bezetting nog niet voldoende.
Sinds dit jaar vergaderen wij 4 x per jaar.
Ook is er jaarlijks een overleg met Stichting “Prettige vakantie”, zij screenen de gezinnen uit Zwolle die een vakantie in onze caravan in Buren wordt aangeboden. Fijn dat er vrijwilligers zijn die de caravan beheren, zij ontvangen hiervoor ook dit jaar een kleine vergoeding.
Wat betreft de pachtgronden hebben wij dit uit handen gegeven, evenals de kerkrentmeesters, aan het KKG. Zij beheren voor de Protestantse kerken in Nederland o.a. de pachtgronden. Voor ons veel minder werk, waar wij ook niet de kennis van hebben.
Wij zijn als diaconie ervan overtuigd, dat wij naast onze taak in de samenleving ook een taak hebben voor de gemeente van onze kerk. Dit uit zich in steun aan de predikantsplaats en steun aan de Stichting “de Plaats”, onze kerk voor door de week. Een plek waar ieder zich thuis kan voelen.
Vanaf 1 december is er weer een voedselbankactie. U kunt producten in een winkelkar doneren, dit jaar is het voor de voedselbank in Dokkum. Ook zullen er producten uitgehaald worden voor het Noodfonds hier op Ameland. Het Noodfonds is een Fonds op Ameland van de gezamenlijke kerken en de Gemeente. Ieder jaar vergaderen wij. Vrijwilligers dragen hier zorg voor, zij voorzien een of meer huishoudens wekelijks van een boodschappen pakket. ( Een soort voedselbank hier op Ameland}
Ook de kaarten/postzegel-actie van Kerk in Actie wordt weer nieuw leven in geblazen. Hierover kunt in het volgende kerkblad meer lezen. Nu kunt u alvast kaarten, postzegels, cartridges, oude mobieltjes sparen. Zij leveren ieder jaar landelijk € 35000,- euro op.
De diaconie ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet en zal zich blijven inzetten voor de goede zaak. Wij vertrouwen op medewerking uit onze gemeente.
Begroting Diaconie 2025:
Administrateur Sjouke Winia behandelt de begroting 2025 van de diaconie met de aanwezigen. Hij wijst op de structurele bijdrage van 10% aan het traktement van de voorganger door de diaconie, evenals de structurele bijdrage door de diaconie aan het pastoraal-diaconale werk in De Plaats. Dit alles is in lijn met de eerder gepresenteerde meerjarenbegroting die gemaakt is ten behoeve van de aanvraag voor een fulltime voorganger. Duidelijk is te zien dat de diaconie begrotingen presenteert met een structureel tekort van ca. € 20.000,- Er is voor gekozen om het geld dat vrijgekomen is door waardevermindering van grond door omzetting van bestemming weidegrond naar bestemming natuurgrond te besteden aan ondersteuning van het pastoraat.
Er zijn geen vragen over de begroting 2025 van de diaconie.
Kerkrentmeesters:
Toelichting op de begroting 2025 door voorzitter Dieke Frantzen-Boeve:
Nadat de Hervormde Gemeente in 2020 constateerde dat we per jaar ca € 140.000,- tekort kwamen, werd een intensief traject ingezet om het tij te keren. Na veel discussie met elkaar en met de gemeente werd een financieel meerjarenbeleid 2021-2026 vastgesteld.
De kerkenraad gaf vervolgens het College van Kerkrentmeesters de opdracht de volgende zaken af te handelen in 2023
• Meedenken en meewerken bij de doorstart de Plaats.
• Besluit nemen over kaveldeling Ballum
• Besluit nemen over Verkoop Kerkgebouw Ballum
• Besluit nemen over Verkoop pastorie Ballum
• Besluit nemen over onderhoudsplan en verduurzaming kerkgebouw Hollum
• Ideeën ontwikkelen over overdracht kerkgebouw Hollum naar stichting
• ideeën ontwikkelen over geschikt maken van kerkgebouw Hollum voor ontmoeting en andere gebruiksmogelijkheden
In het afgelopen jaar hebben we met het stichtingsbestuur van de Plaats en de diaconie van de HGA goede afspraken gemaakt over het gebruik van de Plaats voor pastorale en diaconale doeleinden. We zien een stijgend aantal mensen dat de Plaats bezoekt om daar deel te nemen aan de activiteiten.
We willen deze afspraken graag continueren in 2025
Het CKrm heeft besloten nadat de pastorie in Ballum eind 2023 vrij kwam, geen kavelscheiding te overwegen en de kerk én de pastorie als geheel in de verkoop aan te bieden. Na de aanvankelijke teleurstelling dat de stichting Roosdunen afzag van aankoop, hebben we na een biedingsprocedure naar verwachting een goede koper gevonden die de kerk een passende bestemming zal geven, waarbij rouw en trouwdiensten mogelijk blijven.
We verwachten begin 2025 de overdracht te realiseren.
Nadat we in 2024 vacant werden door het vertrek van ds. S. Alblas is er hard gewerkt om in deze vacature te voorzien. Geen eenvoudige opgave in een tijd waarin predikanten schaars zijn. We zijn dus erg verheugd dat de beroepingscommissie er in geslaagd is een zeer geschikte kandidaat te vinden in de persoon van Hanna Wapenaar.
Zij zal 5 januari bevestigd worden als ambtsdager en zal als kerkelijk werker op 1 februari aan slag gaan met de bedoeling binnen twee jaar als pastor op Ameland te kunnen werken.
Helaas is de PKN nog niet zo ver dat zij ons kunnen ondersteunen als werkgever voor een kerkelijk werker, waardoor we zelf het werkgeverschap op ons moeten nemen. We hebben daar bij de hulp ingeroepen van KKA, die ons hierin zal ondersteunen. Ook zullen we het werkgeversrisico voor ziekte, arbeidsongeschiktheid etc. verzekeren.
Door de verkoop van de kerk en pastorie in Ballum worden onze lasten aanzienlijk verlicht. Dit geldt helaas niet voor de Magnuskerk in Hollum.
Nadat deze zomer de kerk weer straalde na een goed uitgevoerde verfbeurt, moesten we helaas constateren dat de voegen aan de zuidzijde zeer nodig vervangen moesten worden om verdere schade te voorkomen. Deze dure klus, die gelukkig medegefinancierd wordt door Monumentenwacht valt nog binnen het grootonderhoudsplan, dat dit jaar afloopt.
De voorbereidingen voor een vervolgplan zijn gestart, maar nog niet beëindigd. We nemen voor het onderhoud in 2025 en verder voorlopig een stelpost op.
Nu de kerken van Ballum en Nes verkocht zijn, wordt het tijd voor de volgende stap: nadenken over de kerk in Hollum.
Er zijn verschillende scenario’s denkbaar en daarom hebben we besloten externe expertise in te schakelen om dit denkproces in goede banen te leiden. Waarschijnlijk kunnen we voor de financiering van deze ondersteuning gebruik maken van een daarvoor beschikbare subsidie en zijn we alleen een eigen bijdrage verschuldigd.
Het afgelopen jaar hebben we afscheid genomen van Anneke Touwen, die jarenlang onze pacht- en erfpachtadministratie heeft gedaan. We hebben warm afscheid van haar genomen. De pachtadministratie van de kerkrentmeesters en de diaconie zijn overgegaan naar KKG. Inmiddels zijn alle dossiers gedigitaliseerd en zijn alle grote pachters bezocht door onze contactpersoon van KKG Doeke Piet Reitsma.
Omdat we recentelijk verschillende verzoeken kregen voor verkoop van de erfpachtgrond hebben we ons opnieuw gebogen over ons uitgangspunt, dat we geen erfpachtgrond verkopen.
Graag leggen we de gemeente de vraag voor of zij instemt met het voornemen van het College van Kerkrentmeesters om op verzoek en alleen als dit financieel noodzakelijk is, incidenteel een stuk pachtgrond te verkopen.
Vragen naar aanleiding van de toelichting:
Dukke geeft aan moeite te hebben met de procedure. Zij is van mening dat wanneer de kerkenraad de gemeente een vraag wil voorleggen over een bepaald onderwerp dat dit van te voren aan de gemeente moet worden gecommuniceerd en dat het moet worden geagendeerd.
Als reactie op Dukke legt Arnold de doorlopen procedure uit. Het CvKRM heeft in haar vergadering van 10 oktober 2024 besproken dat zij de gemeente gaan informeren over haar beleidswijziging wat betreft de gedoseerde verkoop. Het informeren van de gemeente staat in het verslag van deze CvKRMvergadering en is besproken op de KRV van 21 oktober 2024. De kerkenraad heeft hierover geen vragen gesteld maar wel opgemerkt dat het informeren van de gemeente plaats moet vinden op de eerst volgende gemeenteavond. Dat is vanavond. Dat is wat Dieke als voorzitter van het CvKRM nu doet.
Een gemeentelid is van mening dat de gemeente meer uitleg moet krijgen van te voren en vraagt of er een dringende noodzaak is dit onderwerp nu aan de orde te stellen.
Dieke antwoordt dat die noodzaak er geenszins is en dat het onderwerp aan de orde zal komen op de volgende gemeenteavond.
Begroting 2025 College van Kerkrentmeesters:
Administrateur Sjouke Winia behandelt de begroting 2025 van de kerkrentmeesters met de aanwezigen. Deze is geheel in lijn met de eerder gepresenteerde meerjarenbegroting ten behoeve van de aanvraag van een 1,0 fte arbeidsplaats voor de nieuwe voorganger. Tevreden glimlachend constateert hij dat de verwachte opbrengst van de kerk en pastorie in Ballum precies in lijn is met de door hem opgestelde begroting. In 2025 zal er dus een éénmalige incidentele bate zijn, waarna de jaarrekening weer teruggaat in het oude patroon.
Vragen:
Gerrit de Boer vraagt of het een idee is uit de opbrengsten een dotatie te doen aan een in te stellen onderhoudsfonds. Sjouke zou dat een goed idee vinden, het onderhoudsplan is in bewerking. Dieke meent dat daar wel even naar gekeken kan worden.
Dukke brengt naar voren dat in het beleidsplan staat: “pastoraat op 1” en dat eerder is gecommuniceerd dat de opbrengst van kerk Nes en kerk en pastorie Ballum nodig zijn om de voorganger gedurende tien jaar van te betalen. Arnold beaamt dat dat de motivatie is geweest naar de Classis bij de aanvraag van een 1,0 fte predikantsplaats.
Een gemeentelid vindt het lastig dat nu de begroting van de diaconie en kerkrentmeesters worden behandeld en dat op een ander moment de begroting van Stichting De Plaats verschijnt. De tijd van pionieren is voorbij. Het gemeentelid zou graag zien dat de Stichting zou integreren in de HGA en dat de begrotingen en jaarcijfers naast elkaar te zien zouden zijn.
Dieke antwoordt dat het niet gezegd is dat dat nooit zal gebeuren. Op dit moment ontvangt Stichting De Plaats nog subsidies, die voor een kerkgenootschap niet mogelijk zijn om ze te verwerven. Op dit moment is het nog handiger om de activiteiten gescheiden te houden.
Voortgang verkoopproces Ballum:
Het CvK verwacht de overdracht begin 2025.
Het beroepingswerk:
Er is geen nieuws over het beroepingswerk. Er zijn geen bezwaren binnengekomen. Hanna Wapenaar zal op 5 januari 2025 worden bevestigd als ouderling met bijzondere opdracht van kerkelijk werker met predikantswerkzaamheden. Op 1 februari zal haar arbeidsovereenkomst ingaan. In de maand januari zullen zij en Lars gaan verhuizen.
Een gemeentelid vraagt waar de voorganger zal worden gehuisvest. Dukke geeft een toelichting: zij is vanaf het begin van de beroepingsprocedure door het CvK gevraagd zich in te spannen om te voorzien in de huisvesting. Aanvankelijk leek er een vrijstaande huurwoning beschikbaar te komen in de toekomst. Op dat moment is daarmee ook geadverteerd in de werving. Later verviel de mogelijkheid de woning te kunnen huren. Pogingen bij drie andere woningen om die te huren mislukten eveneens. De pastorie werd gegund aan een partij die deze zelf gaat bewonen. De inspanning op de koopmarkt is zonder resultaat gebleven. Hanna en Lars hebben besloten te gaan zoeken naar een huurwoning van het gemeentelijk Woningbedrijf. Totdat zij daarin slagen zullen zij gebruik maken van een deel van de woning van Dukke.
Een gemeentelid is van mening dat het raar is dat een pastorie wordt verkocht terwijl de voorganger een woning zoekt.
Een gemeentelid is niet tevreden over de mate van transparantie van de kerkenraad.
Rondvraag:
Een gemeentelid spreek haar dank uit voor de inzet van de kerkenraad.
Sluiting:
om 20:29 uur sluit voorzitter Arnold de vergadering en nodigt hij iedereen uit voor een informeel samenzijn in De Plaats.
informatieavond 21 oktober 2024 – 19:30 uur – De Plaats
Aanwezig: 37 personen, 10 afmeldingen
Welkom:
Om 19:34 uur verwelkomt voorzitter Arnold Brouwer de aanwezigen.
Opening:
Arnold leest een gedicht/gebed: “Net door de deur gekomen, aangekomen bij U”.
Arnold leest de lijst van afmeldingen voor en geeft een verslag van het telefoongesprek dat Engbert had met een gastlid.
Verslag Beroepingswerk:
Albert van Seggeren, voorzitter van de beroepingscommissie doet mondeling verslag. Hij vertelt dat de beroepingscommissie nu driekwart jaar bezig is en sinds kort met succes.
Na de nuttige cursus op 6 januari door Mw. Tineke Klei van de PKN, heeft de commissie zich allereerst gebogen over de vraag hoe te werk te gaan. Besloten werd te zoeken naar draagvlak. Er hoefde geen eenstemmigheid te zijn, het zou ook goed zijn wanneer er voor een standpunt een ruime meerderheid zou zijn te vinden. De leden zouden elkaar daardoor niet afvallen later. Albert spreekt van een mooie tijd in de beroepingscommissie en een veilige omgeving waar alles gezegd en besproken kon worden. Hij uitte zijn dankbaarheid naar de FDG toe voor het beschikbaar stellen van de consistorie van de Herenwegkerk waar het heel fijn vergaderen was.
Allereerst werd de door de kerkenraad opgestelde profielschets doorgenomen en werden er punten concreter gemaakt. De nieuwe versie ging terug naar de kerkenraad, die deze goedkeurde.
Vervolgens werd het beroepingswerk volgens het cursusboek begonnen. Dat startte met het ontwerpen van advertenties, teksten voor website en facebook etc. Er kwamen heel veel reacties, maar geen sollicitaties. Van het Mobiliteitsbureau werden tien namen ontvangen van predikanten die mogelijk in aanmerking zouden komen. Deze zijn alle uitgenodigd te reageren. Het leverde één sollicitatie op.
Met deze twee mensen, die samen op één baan solliciteerden zijn zeer fijne gesprekken gevoerd. De beroepingscommissie was unaniem vol lof en enthousiast. Het was een grote teleurstelling toen de mensen om persoonlijke redenen afzegden.
In juli begon de beroepingscommissie aan de tweede ronde. De advertenties werden opnieuw geplaatst. De beroepingscommissie voelde zich gesteund door de beide gemeentes. Er werd hulp aangeboden die leidde tot het ontwerpen van een boekenlegger en een plan om meer te doen via Linked-in.
Op de herhaalde advertenties kwamen 6 reacties, alle van niet-predikanten. Drie daarvan wilden komen voor een kennismakingsgesprek om te onderzoeken of solliciteren een goede optie voor hen zou kunnen zijn. Twee gaven aan daarna een sollicitatiegesprek te willen voeren. Met één van hen is een sollicitatiegesprek gehouden.
In totaal is er in de eerste ronde één sollicitatiegesprek geweest en in de tweede ronde is er ook één sollicitatiegesprek gehouden. De beroepingscommissie deelde zich daarvoor op in drie subgroepen: 1. Kerk-voor-door-de-week, 2. Kerk-op-zondag, 3. Samenwerking.
Elke groep had zijn eigen specifieke vragen met post-its op grote flipovervellen geplakt. De kandidaten mochten zelf de vragen pakken. De commissieleden lazen daaruit af welke onderwerpen de kandidaten het meeste interesseerden. Elke ronde vragen duurde drie kwartier, de tijd vloog om. Het was bijzonder leuk om te doen.
Dat heeft geleid tot de voordracht door de beroepingscommissie aan de kerkenraad van Hanna Wapenaar uit Amsterdam.
Vragen:
er worden geen vragen gesteld aan Albert van Seggeren.
Verslag van de subgroepen:
Kerk-voor-door-de-week:
Hanneke doet verslag namens deze groep, die bestaat uit Engbert van der Meulen, Jannie de Boer-IJnsen, Mirjam de Jong-van Kammen en Adriana Wijnberg. Door vakanties heeft Hanneke Ruijgh-Wansink het gesprek gevoerd samen met Mirjam, die juist vandaag afwezig is. Het gesprek was gericht op de activiteiten van De Plaats. Hanna had zich er al in verdiept en gaf aan graag kennis te willen maken met Engbert. Er heeft op zondag 20 oktober een klikgesprek plaatsgevonden tussen Hanna en Engbert. Naar het zeggen van Engbert was dat een heel fijn gesprek.
Kerk-op-zondag:
Sonja Ridder doet verslag namens deze groep die verder bestaat uit Albert, Dick de Jong en Hanneke. Het gesprek ging onder meer over de liturgie: Hanna is daarin traditioneel, zij volgt het leesrooster. Het ging over wat zij doet met kinderen in de kerk. Waar doet zij de preek? Hanna wil elke dag de bijbel langs het leven leggen. De gebeurtenissen van de lopende week verwerkt zij op zaterdagmiddag tot een preek.
Samenwerking:
de groep samenwerking bestaat uit Nanne van der Meulen van de FDG en Dukke Boersma, secretaris van de beroepingscommissie. Nanne is de enige die zichzelf heeft opgegeven voor de beroepingscommissie. Hij stelde zich eerst op het standpunt een waarnemer te worden, maar werd al snel een heel actief lid van de commissie. Bij alles lette hij erop of het goed zou zijn voor de samenwerking en dan vooral de samenwerking met predikant ds. Anne-Meta. Kobes-Gerritsen. Hij vroeg of Hanna Anne-Meta al gebeld had of opgezocht had op internet. Dat laatste was het geval: Hanna ziet Anne-Meta als een persoon van wie voor haar veel inspiratie uitgaat. Nanne vroeg aan Hanna waarom zij facebook weinig gebruikt. Hanna vindt dat een onwerkelijke wereld, zij leeft liever in de echte wereld. Nanne merkte op dat de kerk facebook gebruikt om activiteiten bekend te maken. Hanna laat weten daarvan ook gebruik te gaan maken als zij in die positie komt.
Vragen:
er zijn geen vragen aan de subgroepen.
Verslag van de consulent:
Ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen komt aan het woord. Zij spreekt van een heugelijke avond, want dit hadden wij in juni niet meer gedacht. De beroepingscommissie zakte toen in een dip en dacht nog wel een jaar bezig te zijn.
Het hebben van een consulent in een vacante gemeente is een voorschrift van de PKN. Bij voorkeur iemand van dichtbij uit de werkgemeenschap. In die werkgemeenschap zijn momenteel 12 werkers en 9 vacatures. Op dit moment heeft bijna iedereen in de werkgemeenschap ook een consulentschap.
In de kerk zijn drie ambten: dat van predikant, ouderling en diaken. De consulent treedt tijdelijk toe om het ontbreken van de predikant aan te vullen.
Die consulent/predikant komt niet voor de inhoud, maar voor de vorm. Frits Hartmann merkt op dat de consulent een kritisch oog moet hebben voor het beroepingsproces, maar deze bemoeit zich niet met de inhoud.
De consulent moet inderdaad het beroepingsproces controleren. Anne-Meta weet te melden dat de procedure prima is verlopen. Anderzijds vindt zij haar positie ingewikkeld omdat de kandidaat haar collega zal worden met wie zij intensief samen gaat werken. Na de zomer heeft Anne-Meta meer vergaderingen bezocht: zowel van de beroepingscommissie als van de kerkenraad van de HGA. Op zaterdag 19 oktober heeft Anne-Meta met Hanna een klikgesprek gehad tijdens een wandeling in de regen. Hanna heeft het gesprek uitstekend doorstaan.
Vragen:
er zijn geen vragen aan de consulent.
Documentaire:
“Hemelvaart” uit “Hart en Ziel van Petrus:
9 minuten wandelgesprek met Hanna.
Pauze:
Om 20:11 uur wordt er kort gepauzeerd.
De stappen die de kerkenraad gaat zetten:
Dukke vertelt over de in juni 2024 door de PKN uitgebrachte ambtsvisie “Ruimte voor Woord en Geest”. Het heeft 20 jaar in beslag genomen om deze 33 pagina’s tellende visie het licht te laten zien. De kerkenraad heeft het stuk bestudeerd. Kern van de zaak is dat er “vanaf nu” drie ambten zullen bestaan binnen de PKN, te weten dat van predikant, pastor en kerkelijk werker. De ambtsvisie bevat onder meer profielen van de drie ambten. Wanneer je ze naast elkaar legt valt op dat een kerkelijk werker veelal werkzaam is in een deelgebied van de gemeente. (ouderenwerk, jongerenwerk etc). De profielen van pastor en predikant verschillen daarin dat de pastor veelal HBO-opgeleid is en de predikant universitair. Een predikant wordt geacht op strategisch niveau te kunnen denken en functioneren. De kerkenraad heeft daarover gebrainstormd en is na een half uur tot de conclusie gekomen dat iemand als mens strategische vaardigheden bezit of juist niet. Ze zijn niet op de universiteit te leren. De kerkenraad is de mening toegedaan dat zowel een predikant als een pastor, die beide de gehele gemeente als werkgebied hebben, goed zouden kunnen functioneren in de HGA. Aan de beroepingscommissie is gevraagd: “zoek een mens die naast alle andere kwaliteiten ook over strategische vaardigheden beschikt”.
Na de voordracht van Hanna Wapenaar door de beroepingscommissie is de kerkenraad aan de slag gegaan in de bepaald niet eenvoudige organisatie van de PKN. “Dat wordt dan een kerkelijk werker, want het ambt van pastor zal pas eind 2025 bestaan in de PKN”. Die opmerking verblufte de kerkenraad. Vervolgens kwam de kerkenraad op de hoogte van een heel traject van procedures die ervoor moeten zorgen dat de kerkelijk werker datgene kan doen wat bij het werk van een pastor en predikant hoort.
Eerst moeten na het in dienst treden de kerkenraad en de voorganger samen de inschrijving van de voorganger in het register voor kerkelijk werkers aanvragen. Dit gebeurt bij het moderamen van de synode. Dat raadpleegt de consulent, de heer Evert-Jan Hazeleger, die aan Hanna al heeft toegezegd dat hij positief gaat adviseren. Daarna geeft de synode toestemming voor inschrijving.
Vervolgens moeten kerkenraad en voorganger samen een preekconsent aanvragen. Allereerst moet de voorganger de juiste opleiding hebben, namelijk homilethiek (=predik-kunde) en liturgische vorming. Dat is het geval. De aanvraag moet worden ingediend bij de scriba van de Classicale Vergadering van Fryslân. Zij stuurt de aanvraag door naar de commissie preekconsent van de kleine synode. Deze commissie adviseert. De kleine synode besluit. Deze procedure neemt enkele maanden in beslag.
Daarna kan de sacramentsbevoegdheid worden aangevraagd door de kerkenraad en de voorganger gezamenlijk bij de Classis Fryslân. De Classis geeft toestemming en de procedure duurt niet lang.
Het hele traject gaat aardig wat tijd in beslag nemen. Aan het einde van het jaar 2025 wordt het ambt van pastor ingevoerd bij de PKN en is Hanna automatisch pastor, waar alle “bevoegdheden” automatisch bij horen.
Vragen:
Iemand vraagt of er ook gewoon gewacht kan worden totdat het ambt van pastor wordt ingevoerd. Dukke laat weten dat de kerkenraad dit een beetje onwaardig vindt.
Anne-Meta wijst erop dat je het “verschil” kon zien bij de zegen. Een predikant mag de armen uitstrekken en zogenaamd de “zegen van boven” geven, namens God. De kerkelijk werker strekt de armen zijwaarts met de handpalmen ontvangend omhoog en vraag God om de zegen te geven voor ons allen.
Hanneke vult aan dat een kerkelijk werker veelal werkzaam is in een deelgebied van de gemeente. Een pastor en een predikant zijn voorganger in de hele gemeente. Wij zijn op zoek naar een voorganger.
Dieke Frantzen-Boeve, voorzitter van het College van Kerkrentmeesters, vult aan dat Hanna zal worden bevestigd als ouderling met de speciale opdracht tot kerkelijk werker met predikantswerkzaamheden.
Iemand merkt op dat een predikant vaak wordt beroepen voor vier jaar. Dieke antwoordt dat de HGA zelf Hanna in dienst neemt, zij krijgt een arbeidscontract voor onbepaalde tijd.
De procedure:
Dukke legt uit dat bij de benoeming van een kerkelijk werker een andere procedure gevolgd dient te worden als bij een predikant. In geval van de beroeping van een predikant doet de beroepingscommissie een voordracht aan de kerkenraad, de kerkenraad stelt de beoogde predikant voor aan de gemeente, waarna de gemeente kan stemmen door handopsteking. Er moet in de gemeente een twee-derde meerderheid zijn, waarna de predikant beroepen kan worden in de gemeente. In geval van een kerkelijk werker draagt de beroepingscommissie een kandidaat voor, de kerkenraad doet daarvan mededeling aan de gemeente, waarna de gemeente vijf dagen heeft om schriftelijk bezwaar in te dienen, waarna de kerkenraad 14 dagen heeft om de bezwaren weg te nemen. In geval de kerkenraad er niet in slaagt de bezwaren weg te nemen dan worden deze doorgestuurd: als er bezwaren zijn tegen de procedure, dn worden deze doorgestuurd naar het regionaal college voor behandeling van bezwaren en geschillen. Als er bezwaren zijn tegen de persoon dan worden deze doorgestuurd naar het regionaal college voor het opzicht. Dukke wijst erop dat wie bezwaar wil maken de tijd heeft tot 26 oktober 2024.
Rondvraag:
Iemand merkt op dat deze situatie is ontstaan door het gebrek aan predikanten.
Iemand vraagt waar de voorganger moet gaan wonen. Dieke antwoordt dat er hard wordt gewerkt aan het verkrijgen van een huurwoning voor de voorganger en haar partner.
Anne-Meta noemt op wat Hanna op dit moment wel en niet mag doen: WEL begrafenis, huwelijksinzegening, kerkdiensten, aangepaste zegen, brood en wijn uitdelen bij Heilig Avondmaal. NIET: doopbediening, zegen “van boven”, mensen belijdenis laten doen, Heilig Avondmaal bedienen, ambtsdragers bevestigen.
Sluiting:
Om 21:00 uur sluit voorzitter Arnold de vergadering en laat zingen NLB 415: “Zegen ons Algoede”
Informeel samenzijn:
“Onder het genot van” wordt nog een tijdje gezellig nagepraat.
|
|
|
|
|
Erediensten:
Magnuskerk;
Oosterlaan 2 Hollum
Herenwegkerk;
Herenweg 4 Hollum
Vermaning;
Vermaningspad 1 Nes
Zondag 15 juni
09.30 uur Magnuskerk Hollum
Mw. Hanna Wapenaar
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 15 juni
10.45 uur Vermaning Nes
Mw. Hanna Wapenaar
-----------------------------------
Zondag 22 juni
10.00 uur Herenwegkerk Hollum
ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 29 juni
10.00 uur Magnuskerk Hollum
Mw. Hanna Wapenaar
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 06 juli
10.00 uur Herenwegkerk Hollum
ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 13 juli
09.30 uur Magnuskerk Hollum
Mw. Hanna Wapenaar
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 13 juli
10.45 uur Vermaning Nes
Mw. Hanna Wapenaar
-----------------------------------
Zondag 20 juli
09.30 uur Herenwegkerk Hollum
ds. Nynke Dijkstra
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 20 juli
10.45 uur Vermaning Nes
ds. Nynke Dijkstra
-----------------------------------
Zondag 27 juli
09.30 uur Magnuskerk Hollum
ds. Reinier Kramer
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 27 juli
10.45 uur Vermaning Nes
ds. Reinier Kramer
-----------------------------------
Zondag 03 augustus
09.30 uur Herenwegkerk Hollum
ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 03 augustus
10.45 uur Vermaning Nes
ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen
-----------------------------------
Zondag 10 augustus
09.30 uur Magnuskerk Hollum
Mw. Hanna Wapenaar
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 10 augustus
10.45 uur Vermaning Nes
Mw. Hanna Wapenaar
-----------------------------------
Zondag 17 augustus
09.30 uur Herenwegkerk Hollum
ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 17 augustus
10.45 uur Vermaning Nes
ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen
-----------------------------------
Zondag 24 augustus
09.30 uur Magnuskerk Hollum
Mw. Hanna Wapenaar
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 24 augustus
10.45 uur Vermaning Nes
Mw. Hanna Wapenaar
-----------------------------------
Zondag 31 augustus
10.00 uur Herenwegkerk Hollum
viering Heilig Avondmaal
ds. Anne-Meta Kobes-Gerritsen
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 07 september
10.00 uur Magnuskerk Hollum
Mw. Hanna Wapenaar
via YouTube
-----------------------------------
Zondag 14 september
10.00 uur Herenwegkerk Hollum
ds. Tjitske Hiemstra
via YouTube
|
|
|